top of page

Intrinsieke of excentrieke motivatie

We hebben het allemaal wel eens, je hebt de smaak te pakken en je gaat ervoor. Je trekt iedere week keurig je sportkleding aan en begint met gezond eten. Een paar weken ga je fanatiek te keer in de sportschool en je maakt op gezette tijden jouw gezonde maaltje klaar. Maar.. dan ineens verdwijnt deze goede flow en beland je na een avond met een zak chips toch weer terug bij af. Vind je zelf..

Je kunt jezelf laten motiveren door de plaatjes van hoe het zou moeten zijn, de foto´s op social media of je beste vriendin die een stuk slanker is dan jij jezelf vind. Maar wist je dat je jezelf veel beter kunt gaan onderzoeken op de waarom´s in jouw leven?

Kinderen doen het aan een stuk door. Waarom mama, waarom papa? En waarom dan verder? Goede vragen stellen is niet gemakkelijk maar zorgt wel voor inzichten. Stop dus niet te snel met jezelf af vragen waarom je iets wilt. Vraag jezelf: waarom wil ik trainen? Waarom wil ik afvallen? En waarom wil ik gezond eten? En wat ga ik doen als ik daar ben? Zorg ervoor dat je het concreet maakt. Een kind neemt ook geen genoegen met een simpel antwoord als; dit is gewoon zo.

Je kunt jezelf laten motiveren door de plaatjes van hoe het zou moeten zijn, de foto´s op social media of je beste vriendin die een stuk slanker is dan jij jezelf vind. Maar wist je dat je jezelf veel beter kunt gaan onderzoeken op de waarom´s in jouw leven? Het gaat erom dat jij weet wat jouw intrinsieke motivatie is. Dat betekent de motivatie van binnen uit. Zodra je dit gevonden hebt zal je zelfs geen excentrieke (lees: van buiten af als een trainer) meer nodig hebben maar weet je gewoon dat het een must is voor jouw geluk in het leven. Het behalen van jouw levensdoelen zorgt voor geluk maar het werken eraan al helemaal! Je neemt de verantwoordelijkheid voor je eigen geluk, dit zorgt direct al voor intrinsieke motivatie en voldoening. Ook qua beweging hebben we hier veel aan. De sportscholen springen hier op in en bieden veel verschillende groepslessen aan. Maar ook als jij jezelf iedere keer motiveert om te gaan fitnessen, zorg dan eens voor nieuwe muziek. Zorg voor een maatje als je gaat sporten of vraag eens een keer aan de personal trainer in jouw sportschool of hij jou een nieuw schema kan geven. Doe je rondje andersom of ga eens lopend naar de sportschool in plaats van op de fiets.

Terug naar het onderwerp van deze blog, zodra jij weet waarom je iets wilt zal het veel makkelijker vol te houden zijn. Zo kan het zijn dat jouw streven “het meeste uit het leven halen” is. Of.. dat je aan je lichaam merkt dat het zich veel beter staande houd zodra jij keurig wekelijks je oefeningen doet. Het is bewezen dat het lichaam klachten ervaart bij te weinig beweging, niet gek dus dat mensen tal van terug kerende klachten krijgen zodra ze het een tijdje los laten. Zorg ervoor dat het leuk blijft, en geef het aan als je iets van verandering nodig hebt. Ook op het gebied van Pilates of Yoga, er zijn tal van leraren en tal van oefeningen die je kunt doen. Wisselen naar een andere leraar of lerares is daarom helemaal niet gek en kan jouw favoriete sport weer heel leuk maken. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen verhaal te vertellen in het lesgeven. Een aantal vragen die jij jezelf kunt vragen voor intrinsieke (van binnen uit) motivatie:

· Waarom wil ik sporten?

· Wat denk ik daarmee te bereiken?

· Als ik dit doel haal, hoe zou ik mezelf dan voelen?

· En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me nu al een beetje zo voel?

· Zal ik hiervoor ook iets moeten loslaten?

· Wil ik dit veranderen?

· Als ik dat verander, wat zal dit me dan opleveren?

· Kan ik het misschien ook combineren of gezellig maken?

· Hoe zorg ik ervoor dat ik dit vast houd?

Succes!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page