top of page

Burn out en hoe je weer in je kracht komt


In een burn out moet je rustig aan doen, dat weten we. Het is een tijd van bezinning, van het loslaten van oude patronen die niet van positieve invloed zijn op jouw leven. Het is een tijd waarin je door het leven stil wordt gezet om te kijken naar je eigen kernwaarden. Wat schroomt er niet met wat jij van waarde vind in jouw leven? Een burn out kan ook ontstaan als je eigenlijk bore out bent. Sommige mensen hebben dan geen last van een te hoge werk druk, maar juist van een te lage. Dit zorgt ervoor dat je jouw uitdagingen in de verkeerde dingen gaat zoeken, misschien is dit eten of drank of overmatig sporten. Je hebt iets nodig, wat er niet is en daarnaar mag je opzoek gaan. Het is een tijd waarin jouw bewustzijn groeit.

Tijdens een burn out of een bore out word vaak geadviseerd om rustig aan te doen. Maar dat betekent niet dat je dagen achter elkaar in een luie stoel zou moeten gaan zitten, tenzij dit is wat je lichaam aan geeft. De energie van stress die in je lijf zit moet ergens naartoe, en bij stilstand stagneert deze stress. Dit kan van kwaad tot erger gaan, waardoor er nog meer ziekte verschijnselen ontstaan. Het belang van de stress uit je lijf laten gaan is dus erg groot. Yin yoga en rustig aan doen wordt vaak als het medicijn gegeven, dit kan tijdelijk helpen maar is niet de enige oplossing. De ene persoon is de andere uiteraard niet, en misschien helpt het jou net zoals velen anderen om je hoofd tot rust te brengen juist nadat je actief bezig bent geweest. Het is letterlijk dankzij deze beweging dat de overtollige energie jouw lichaam verlaten kan.

Ook in tijden waarin het prima gaat met jou staat van welzijn, kan het zijn dat je op een gegeven moment aan je lichaam merkt dat je energie level stagneert. In ons leven heeft iedereen wel eens last van stress, het is zelfs nodig voor ons lijf om bepaalde processen te kunnen helen en te optimaliseren. Als stress daarentegen niet jouw lijf als vanzelf uit kan stromen doordat je bijvoorbeeld te veel zit, dan kun je jezelf vermoeid voelen en merk je dat je niet in balans bent. Op dat moment kan het heel erg helpen om juist wel actief te worden. Hoe meer stress jouw lichaam ervaart, hoe meer stress je kunt loslaten door bijvoorbeeld te wandelen of te sporten. Het zorgt ervoor dat de energie die stagneert in je lijf, vrij kan komen en jou los kan laten. Je kent vast het gevoel van een leeg hoofd na een boswandeling, een uurtje sporten of op een andere manier in je lichaam komen. Beweging is key tijdens stressvolle periodes, het is een must voor ons lijf. In de oertijd gingen we ook niet rustig afwachten tot de leeuw van zelf weg ging, nee we renden voor ons leven en kwamen daarna in een andere zone terecht. Ons lichaam ontspande en er werd noradrenaline in ons lijf aangemaakt. Dit hormoon zorgde ervoor dat we van de flight, fight or freeze modus naar de staat konden gaan van rest en digest. Jouw lichaam kan niet optimaal werken in tijden van stress, waardoor beweging dus extra belangrijk wordt. Ontspanning is dus key, en hoe dit voor jou werkt is afhankelijk van verschillende factoren.

Vraag jezelf maar eens af;

1. Wat zijn mijn bezigheden geweest de afgelopen twaalf uur?

Zie ik een duidelijke reden van stress?

2. Is er last van fysieke stress? Ben ik mijn lichaam aan het verkrampen?

Heb ik het nodig om mijn lichaam even los te schudden?

3. Is er last van mentale stress? Ben ik teveel aan het piekeren en niet aanwezig in mijn lichaam?

4. Is er last van voedingsstress? Heb ik iets gegeten waardoor mijn lijf een reactie geeft?

5. Is er last van sociale stress?

Heb ik het nodig om mensen om me heen te hebben en de gezelligheid op te zoeken?

6. Is er sprake van een te lange tijd van Yin(stilstand), vraagt mijn lichaam om Yang(beweging)?

Of andersom?

Het is dus nooit alleen noodzaak om alleen maar rustig aan te doen, soms hebben we ook meer behoefte aan beweging en ontstaat er dan balans in jouw leven. Natuurlijk, tijdens tijden van stress is het goed om rustig aan te doen maar ik denk dat je begrijpt waar ik naartoe wil. Het ene moment is het andere niet, we hebben beiden nodig. Het is Yin en Yang, dansend om elkaar heen .

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page