top of page

De drie stadia van Liefde

Volgens auteur David Deidda zijn er drie stadia van liefde. Hij schreef boeken binnen de Tantra filosofie met titels als `de kracht van echte vrouwen` en `de kracht van echte mannen.` Deze tantra leraar en liefdes guru schreef boeken om geliefden dichterbij elkaar te brengen in de volledige verbinding die we kúnnen hebben met elkaar. Voor mij ging er een prachtige nieuwe wereld open toen ik deze boeken begon te lezen. Het raakte me in mijn hart, het was alsof hij mijn verhaal vertelde. Wat hij schreef is precies zoals ik het voel in mijn relaties en het geeft me handvaten om verbinding te vinden bij mijn eigen hart en de wereld om me heen. Deze blog schrijf ik omdat het misschien ook jouw weg naar liefde verduidelijkt, het is misschien een van de meest waardevolle dingen die ik heb gelezen dit jaar (en ik lees enorm veel!!!). Begrijp goed dat Deidda schrijft aan de vrouw, en aan de man. Maar dat we beide boeken kunnen lezen, omdat het duidelijk maakt wat er belangrijk is in de liefde. De boeken helpen je de standpunten te begrijpen van het andere geslacht maakt dat je gemakkelijker kunt communiceren met elkaar.

De drie stadia van liefde zijn

1. Uiterlijk , `zie mij, maak dat ik mezelf mooi vind dankzij jou`

2. Uiterlijk en innerlijke aantrekkingskracht `ik ben succesvol en intelligent, luister naar mij en waardeer mij als een compleet persoon`

3. het liefdeslicht dat vanuit jou naar buiten straalt `ik bén licht en leef vanuit mijn hart`

Het eerste stadium richt zich op het uiterlijk, de fysieke aantrekkingskracht tussen mensen is wat hen aan elkaar bind. Het tweede stadium geeft aantrekkingskracht op fysiek niveau, uiterlijk vertoon. Maar ook gaat het een laag dieper, je omarmt elkaars successen en vind het aantrekkelijk aan de ander dat je een missie of een doel hebt in het leven. Het is het stadium wat na het eerste komt, en vaak ben je daar samen doorheen gegaan om in het tweede aan te kunnen komen. In het derde stadium ben je klaar om aanbeden te worden zoals je bent. Je bent niet langer slechts een lichaam, en je wordt niet langer beoordeelt op je successen. Je verwacht de liefde die onvoorwaardelijk is, los van hoe je er uit ziet en los van wat je doèt. Je hebt verbinding, echte verbinding met elkaars harten.

In eerste instantie wordt je naar elkaar toe getrokken omwille van het delen van hetzelfde stadia. Daarom kun jij bijvoorbeeld heel erg naar iemand toe trekken en je beste vriend(in) niet. Natuurlijk komen hier meerdere dingen bij kijken zoals feromonen, oer achtige fysieke kenmerken als brede heupen en een sterke kaaklijn die aangeven of je mannelijkheid en vrouwelijkheid zoekt. Maar ook is het energetisch het stadia waar jouw geliefde vanuit naar buiten treed, wat jou naar die persoon toe trekt. Zo kan een man in stadium 1 een vrouw uit stadium 3 niet zien staan, en een vrouw vanuit stadium 3 kijkt ook niet om naar hem uit stadium 1.

Volgens Deidda is het niet zo dat mensen een bepaalt stadium zìjn. We gaan allemaal eens door alle stadia heen, al zijn er velen die niet naar stadium twee of drie gaan. Je kunt het dus zo zien dat mensen die in liefdesstadium drie weten te verbinden, zo af en toe heus nog naar twee of één gaan. Maar omdat zij bewustzijn hebben gecreëerd over deze stadia kunnen zij ervoor kiezen om vanuit het stadium waarin ze zich bevinden te vertragen, te kiezen voor een hoger stadium. Mensen zijn van nature gemaakt om naar stadium drie te gaan in het leven. Voor mijzelf heb ik de neiging om in twee te blijven hangen, al voel ik sinds een paar jaar bewust dat ik toe ben aan stadium drie. Mijn hart verlangt, al heel lang en misschien zelfs al mijn hele leven, aan liefde in stadium drie. Echte Harts verbinding met mijn geliefde gaat verder dan samen leven, het gaat verder dan samen werken, het is zoals Deidda zo mooi zegt: “alsof je elkaars hart doorgrond”.

Leven vanuit het hart.. legt hij uit, dat moet je maar durven. Èn wat heel erg belangrijk is, dat als jij in stadium drie verblijft.. je daar sterk moet staan om een ander uit de andere stadia daar te krijgen. Als jij sterk genoeg je hart opent voor de ander, dan kun je de ander met je mee brengen naar het hogere stadium. Helaas gebeurt vaak het tegenovergestelde. Omdat het zo kwetsbaar voelt om die echte verbinding aan te gaan met elkaar gaat de persoon die in het hogere stadium zit zich klein maken, zich terugtrekken in hetzelfde stadium waar de partner zich bevind. Dan blijft er de leegte ontstaan, die eerder toen zij beiden nog in het oude stadium zaten normaal was. Als één van de partners wakker wordt, dan kan het zo zijn dat de liefde opbloeit en verder gaat in z’n ontwikkeling. Maar als de wakkere partner zich blijft aanpassen òf de nog slapende partner zijn stadium prima vind zo dan ontstaat er wrictie en afstand. Dan kunnen de partners uit elkaar gaan. Het hoeft heus niet zo te zijn dat dit een bewuste keuze is, sommige mensen zijn er nog niet aan toe om te groeien in de verbinding die zou kunnen ontstaan. En dat is een lange adem voor de wakkere partner òf.. zij of hij groeit verder en vind uiteindelijk een partner die wel samen wil groeien. Om vanuit de teleurstelling de slapende partner los te laten is niet gemakkelijk, daar gaat tijd overheen. Het is juist die keuze, vanuit het hart, die maakt dat er ruimte ontstaat in het hart voor een nieuwe liefde die in de behoeften zou kunnen voorzien. En dat.. is toch een enorm cadeau? Weet jij in welk stadium je geneigd bent om te verblijven? En weet je ook dat mensen om je heen in stadia verkeren die je kunt zien? Kijk maar eens om je heen, zie de verbindingen tussen mensen en geliefden die je kent. Het helpt om te kijken, voorbij de grenzen van het denken. Liefde.. het is zo gecompliceerd nog niet, wat voel ik een dankbaarheid dat David Deida zijn boeken schreef. Want ik voel dat mijn hart eraan toe is om te groeien, en waar ik die wens uitspreek vertrouw ik dat het komt. Dat dat dromerige meisje van 5 toen al droomde van echte liefde, en dat dit geen illusie is.

In mijn yoga lessen zie ik mensen groeien vanuit de oude stadia naar het nieuwe, stadium drie. Zodra mensen contact maken met hun hart, ontstaat daar ruimte om in volle aanwezigheid en compassie te kunnen kijken naar het eigen lijden. Zo vaak herken ik de pijn dat we de behoefte om hart verbindingen met elkaar aan te gaan vanuit angst loslaten. Zodra je vaker en vaker kwetsbaarheid durft te aanvaarden ga je ook zien hoeveel hoofd verbindingen vanuit de eerdere stadia je eigenlijk om je heen hebt gecreëerd. En geloof me dat we dit allemaal hebben gedaan omdat dit de mate was waarop we konden verbinden. Het zegt ook erg veel over de mate van liefde naar jezelf die mogelijk was. Omdat we oefenen met zelf liefde is het een groot cadeau aan jezelf dat je nu ook in de liefde ziet dat je toe bent aan het volgende laagje: hart verbinding. Niet alleen meer met jezelf, want dat is de basis die je niet meer kunt vergeten. Maar.. ook in je relatie verlang je dit nu. Dat is een cadeau aan jezelf, maar daar mag je ook dankbaar voor zijn want het zegt enorm veel over jou als mens!

We durven niet voor ons hart in te staan omdat we bang zijn om pijn gedaan te worden. Maar lieve jij, weet dat dit precies is waar het leven om gaat. Zodra je de laagjes van oude bescherming van je af laat glijden ontstaat het proces van ontvangen ten diepste in je hart. Eerder had je verbinding vanuit de lagen die je creëerde, niet vanuit dat wat je echt wilde en wie je was. Zodra de yoga mat tranen ontvangt creëer jij ruimte om jezelf te leren om niet alleen krachtig te staan in de warrior, maar ook de liefde warrior te zijn die verlangt om iemand naast hem of haar te hebben. Want jij hoeft dit niet alleen te doen, jouw eerdere hoofdverbindingen mogen richting het hart groeien en daarbij komt de grootste leerschool in het leven kijken: zelf liefde. Op de yoga mat oefen je, en voel jij dat je hierover in gesprek wilt met mij dan help ik je zo graag. Ik ben hier doorheen gegaan en ga er nog steeds doorheen. Voel je vrij om eens langs te komen <3

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page