top of page

Mijn lichaam, mijn leraar

Ik kom thuis, het is zaterdagavond, na een fijne vakantie met familie in de sneeuw. Mijn relatie is over en hij is vandaag uit huis gegaan, naar een vriend toe. Het huis voelt verdrietig aan, er is te veel ruimte voor mijn gevoel. Ik zet mijn spullen neer en voel, voel wat er in me om gaat zodat ik er ruimte aan kan geven. De leegte voelt aards aan, alsof het de leegte is die me kracht geeft in mijn gevoelens. Ik loop door het huis en zie de leegtes die hij heeft achter gelaten, het huis is gedweild en het bed is opgemaakt. Mijn oude koelkast staat op zijn plek, zijn kastjes zijn leeg. Leegte.. en in die leegte ruim ik mijn spullen op en ga naar bed.

De volgende ochtend wordt ik wakker, lichter en uitgeslapen nadat ik slecht in slaap kwam. Mijn ogen zijn direct aan en ik zet thee water op. Omdat er een nieuw ochtendroutine op me wacht vanaf morgen, maandag, besluit ik vandaag lekker aan te rommelen en te kijken of er dingen vanzelf ontstaan. Niet te hard willen, niet direct vernieuwing maar even rustig bijkomen. Een ochtend routine zet ik voor mezelf neer vanaf morgen als anker, omdat het de laatste maanden te warrig was en het me zal helpen mijn leven zonder hem goed op te kunnen pakken. Een ochtendroutine geeft me zelfliefde, omdat ik voor mezelf zorg daarmee. En hoe ik dat wil doen mag ik helemaal zelf weten.

Ik zet thee, drink citroenwater met Himalaya zout. En met de muziek op de achtergrond kook ik Indisch voor de rest van de week (foodprepping). Daarna zet ik koffie en eet ik mijn ontbijt. Dan rol ik mijn yoga matje uit en laat ik mijn lichaam doen wat het wil, ik kies voor een rustige flow waarin mijn hart zich kan openen en merk dat ik moeiteloos met mijn lichaam dans. Mijn sequence eindigt in de Caterpillar, een voor overbuiging in de Yin yoga. Ik kan wel een beetje overgave gebruiken.. nu mijn leven toch een enorm loslaten mee maakt op dit moment. Mijn lichaam pakt het op, het geeft ruimte aan de stramheid van mijn rechterschouder die al maanden voor spanning van twijfel in mijn relatie zorgt. Ik erken de twijfel en weet dat ik door het einde van de break up niet langer hoèf te twijfelen, waarom zit ze er toch nog? Ik krijg het antwoord. Maar voordat ik het antwoord krijg leg ik mezelf neer, achterover in savasana. Mijn lichaam zet twee wervels recht, de rechterkant van mijn onderrug gaat naar binnen en ik voel een huilen opkomen. Mijn hart begint te schudden en mijn bovenrug komt van de mat af. Mijn lichaam laat los, zet recht wat er scheef was gegroeid. Een opluchting, een moment van dankbaarheid komt over me heen.

Daarna ga ik zitten in mijn meditatie. Mijn lichaam zit rechtop en ik voel waar ik ben in mijn lijf. Mag ik de ruimte krijgen lijkt mijn lichaam te vragen? Ja, dat mag.. neem alle ruimte die je nodig hebt geef ik haar aan. Mijn lichaam zakt in, mijn kin op mijn borst. Een lichaam dat in volledige depressie zit. Een depressie die ik jaren lang onderdrukken wilde omdat ik een hoofd boven water probeerde te houden. Mijn lichaam blijft daar zo’n tien minuten zitten en ik geef me eraan over. Als iemand me zo zou zien (glimlach ik) dan zullen ze wel denken. Een interessante gedachte, zo in de depressie (depressie betekent naar beneden gaande energie). Een gedachte die het thema weergeeft van het vasthouden van die rechte, oh zo rechte houding altijd. Ik voel aan alles dat ik moet blijven zitten zo, en dat doe ik. Na zo'n vijf minuten begint mijn schouder te schudden, de rechter schouder waar ik last van heb sinds tijden. Nu beginnen beide schouders te schudden en mijn hele bovenlichaam beweegt van voor naar achter. Het is een nieuwe balans aan het vinden en ik geef me eraan over. De energie giert door mijn lijf omhoog en begint intense gevoelens van blijdschap en liefde te vertonen. Ik voel dat mijn lichaam zich vrij maakt van de depressie die ik jaren wilde onderdrukken, die er niet mocht zijn. De ruimte en de blijdschap zijn intens, en ik voel me lichter worden.. Ik voel dat ik terug geslingerd word naar jaren geleden, waarin ik een auto ongeluk kreeg op schiphol nadat ik 26 uren wakker was voor mijn werk als stewardess en heel slim besloot om naar huis te rijden. Een besluit dat ik deed op rationeel niveau, waardoor mijn linkerkant scheef van de rechterzijde is gaan staan. In dat moment, tijdens die onbalans ontving ik het ongeluk dat mijn wervelkolom scheef liet groeien.

Het belang van ruimte maken in je lichaam is enorm groot. Het is een groot gebaar van overgave om te vertrouwen op je lichaam daar waar het naartoe wil gaan. Een moment waarop mijn lichaam de ruimte krijgt en zelf kan helen is magisch. Het lichaam zorgt voor jòu, en dat beseffen we niet zo veel meer. Het geweldig slimme en prachtige lichaam dat helpt jòu, in plaats van de mind die het lichaam bestuurt.. is je beste vriend(in). In het lichaam zit zoveel bewustzijn, zoveel ruimte om te geven en te delen. Ruimte om te ontvangen en om te zijn wie jij bent! En het enige wat het daarvoor vraagt is een beetje ruimte om dingen los te kunnen laten die gebeuren zodat jij alle vrijheid hebt om te doen wat je wilt.

Het lijkt zo gemakkelijk, maar oh dat is het niet. Omdat het hoofd vaak zo eigenwijs is dat het tussen de wijsheid van het lichaam in gaat zitten. Het is wat we oefenen kunnen met yoga en mindfulness, het lichaam de ruimte geven en de mind tot verstilling brengen. Met de juiste begeleiding kan het erg fijn zijn om een prive les te gaan doen waarin je begeleid wordt zonder in je hoofd te gaan zitten. Het is ontzettend logisch dat een hoofd dat eerder niet wilde toelaten wat er gevoelt mocht worden, ook tijdens de yin yoga deze tekenen gaat vertonen. Daarom kan het heel fijn zijn om een prive les te doen, zodat je hoofd geen last krijgt van aanpassingsvermogen aan de mensen om je heen. Als je voor jezelf merkt dat dit niet voor jou geldt kun je rustig in een gewone les langs komen natuurlijk.

Het lichaam kent binnen de psychosomatiek een wijsheid die nog niet bij heel veel mensen bekend is. Soma betekent lichaam, daarmee betekent psychosomatiek de verbinding tussen lichaam en geest. Yoga kan je helpen bewustzijn te leggen op dat wat jouw lichaam vasthoud vanuit een overtuiging of gebeurtenis in je geest. Daarbij maken we gebruik van het zelfhelend vermogen van jouw lichaam, dat kun je volledig zelf en je lichaam is daarin de beste therapeut die er bestaat. Maar, het is niet zo dat iedereen weet hoè je dit moet doen waardoor een les heel fijn kan zijn om mee te beginnen. In een yoga les beginnen we met meditatie, om de geest te verstillen en in contact te komen met de wijsheid van je lichaam. Dat is niet altijd gemakkelijk omdat je eerst weerstand zal gaan voelen in je lijf, maar goed om te weten is dat er alleen maar verbetering kan ontstaan aan dat wat je aandacht gaat geven. Jij geeft ruimte, en zoals je hebt kunnen lezen.. is dat het enige wat je lichaam vraagt. Overgave aan je lichaam is nodig, en daarna ontstaat de magie.

Ik wens je liefde, licht en vrijheid…

Jolinde

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page