top of page

He het is oke


He het is oke, oke om klein te zijn. Om jezelf zo af en toe te voelen, en dat niet willen voelen. He het is oke om te zijn wie je bent, ook in de delen die je liever niet ziet. He het is oke om jezelf te zien in de ander, en je daar soms voor te schamen. He het is oke om te weten, terwijl je anders handelt. He het is oke, om te leven op jouw manier.

Een stem in mij zegt me vanochtend in mijn meditatie, verzacht.. het is oke om de wereld even te laten. Neem dit moment voor jezelf, het is oke. Ik zucht, en ben gerust. Want de afgelopen jaren waren snel voorbij gegaan, grootse plannen, en wat voelde ik me dankbaar dat het meeste gelukt was. Joli Vie stáat er, en vol vertrouwen voelde ik me er thuis. Het waren jaren van manifestatie om mijn bedrijf neer te zetten. En terwijl ik al die mooie dingen neer zette in de wereld, gesteund door mijn omgeving, dan voelde ik me soms toch zo enorm klein. Maar het hielp me niet om het toe te geven, want in die stoere power vrouw rol was er even geen ruimte om te laten zien dat ik het ook zo af en toe moeilijk had. Mijn omgeving zag dat heus, en maakte zich soms even zorgen. Loop jezelf niet opnieuw voorbij he Jo? De kleine ik voelde zich soms alleen, alleen in de wereld.

Ookal zijn er zoveel lieve mensen om me heen, alleen een bedrijf runnen is soms toch maar alleen. Dan dacht ik direct andere gedachten als "dit is jouw keuze, je doet het goed, als je het niet zou willen dan zou je stoppen." Dat hielp niet, nee want het was een gevoel dat niet ontkent kon worden. Mijn lichaam ging zich aanpassen, ik voelde mijn lijf groter worden terwijl ik mezelf kleiner voelde. En dat was niet wat ik wilde, ik wilde klein blijven en misschien wel voor altijd. Dit lijf had ik nodig om te doen wat ik moest doen, die dikke huid, klaar voor de strijd. Want dat was het zo af en toe wel, op energetisch gebied.

En dan neem ik even vrij af, de afgelopen zomer, en vallen de dingen zoals vaak in rust zo op z'n plek. Dat haasten slechts een keuze is. En hoe moeilijk het is om anders te kiezen als je eerder over je grenzen ging en een burn out kreeg. Ik voelde me de afgelopen jaren soms een beetje hypocriet.. zo bezig met gevoel in de lessen en ondertussen gaf ik mezelf weinig ruimte om te voelen. In de vakantie leerde ik te verzachten, het leven even te laten en te voelen waar ik energie van kreeg. En zo kwam er een bijzondere ervaring op mijn pad die me vertelde sterker in mijn energie te mogen staan. En hoe moest ik dat doen? Verzacht.. vertelde moeder Ayahuasca mij. Verzacht en vertraag. Daarom is vanaf dit seizoen de Restorative yoga er bij gekomen en heb ik de Pilates lessen meer regelmaat gegeven. Voor de deelnemers in de les maar zeker ook voor mezelf. Verzacht, maak het jezelf niet moeilijker dan het hoeft te zijn. En oh wat moet ik daar voor waken, want het mezelf moeilijk maken geeft ruimte voor groei. Daar komt de overtuiging dat stilstand achteruitgang is, waar heb ik dat toch opgepakt?

De snelle wereld, de wereld van doen en actie, leert ons in mannelijke energie te staan. Vertraging en verzachting mag ik nog steeds leren, en mijn lichaam reageert daar heel erg goed op. Als ik verzacht, ontvang ik mijn eigen vrouwelijkheid. En daar ben ik thuis. Voor alle moeders die soms denken sterk te moeten blijven, verzacht en heb jezelf lief. Je mag jezelf soms klein voelen, het zegt niets over jouw moeder zijn. Misschien ervaar je ruimte, om het kind in jezelf te zien als je de ander knuffelt. Gun jezelf dat moment van vertraging, van eenvoud en het jezelf gemakkelijk maken. Als vrouwen in mannelijke energie blijven voelen zij zich niet thuis, als zij verzachten en liefhebben zijn ze er, thuis en bij zichzelf.

Maar ook voor alle vaders en mannen, laat je vrouwelijkheid toe. Vrouwen, vind dat niet zwak want het geeft hem kracht als jij het in hem waardeert. Laat hem voor je zorgen, dit zegt niets over hoe sterk of zwak je bent. Mannen.. verzacht en vertraag terwijl de wereld zoveel van je verlangt. Je hoeft niet stoer te zijn om man te zijn, je vrouwelijkheid is zorgzaam en charmant. Geef jezelf de tijd om de verzachting te ervaren, jezelf iets minder serieus nemen helpt echt. Toegeven dat je het soms lastig vind om in woorden te uitten. Want vrouwen kunnen praten, en mannen hebben daar een beetje hulp bij nodig. Mannen leren ons de energie van het lichaam, de kracht die het kan uitstralen. Mannen, laat je eigen vrouwelijkheid toe en jouw vrouw zal haar mannelijke talenten kunnen laten samensmelten met zichzelf. Als we samen twee individuen kunnen blijven, allebei in vrouwelijke en mannelijke zijn, ontstaat er de dans van liefde. Shiva en Shakti, waar de een het ene aanneemt zal de ander het andere aannemen. Ik denk dat dit de reden is dat mannen yoga beginnen te vinden, daar mogen zij de vrouwelijkheid toe laten.

Zo mag ook ik verzachten, vertragen en ontvangen. En zo af en toe mezelf betrappen dat ik weer te hard ben voor mezelf, dat mijn gevoel weer weg gedrukt word en ik eigenlijk niet mezelf ben. Ik mag me laten dragen en gevoed worden door Moeder aarde. Mijn intentie de komende tijd is dan ook Verzachten. Wat is die van jou?

Veel liefs,

Jolinde

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page