top of page

You teach what you need to learn



Ik lees drie boeken tegelijk, met mijn laptop open luister ik naar een podcast over Meditatie. Er zit altijd een notitie blokje in de tas, en de hele wereld mag wijken zodra er iets is wat er uit moet. SCHRIJF, NU. Zodra er ruimte is tussen de dingen door moet het direct opgevuld worden door iets NUTTIGS. Zucht, ken je dat? In je hoofd, zit een kleine dictator. Daar ben je vaak oke mee, omdat het je veel stappen laat zetten, maar laat het nou net diezelfde dictator zijn die ook een burn out kan veroorzaken. Die dictator, die weet namelijk niet zo goed wat ontspanning is en begrijpt al helemaal niet dat ontspannen.... "nuttig" is.


Naast me ligt het boek `de biologie van de Overtuiging`, geweldig en ik kan niet wachten tot ik in het deel ben wat ik interessant ga vinden (eh..?). Gisteren ging ik om drie uur zitten en om vijf uur ben ik gestopt. Als ik terug tel denk ik dat er wel 6 bladzijden doorheen zijn gegaan. Met volle verbazing sta ik hier even bij stil. Is dit een vrije middag? Oke oke.. ik heb zo’n 20 keer mijn telefoon vast gehad omdat er allerlei ideeën langs kwamen die eruit moesten. Ook nog een mail dat er een bestelling klaar ligt waarop ik antwoord “kom er nu aan”. Zo is de vrijdagmiddag vrij, voor mijn hoofd ineens niet meer zo vrij. Ook de spanning in mijn schouders voelt weer zwaarder aan. ’s Avonds een gezellige housewarming, ik kom zeker. Maar aan het einde van de avond lukt het me gewoonweg niet om overeind te komen. Mijn lijf zit vastgeplakt aan de stoel, de afspraak kom ik dus niet na vanavond. En die teleurstelling.. in mezelf.. haalt me volkomen naar beneden. Is het eerlijk? Is het integer? Is het wie ik wil zijn?


Vooruit komen, of vooruit moeten.. het leven is vol moetjes als je niet op let. Je ziet het aan studenten, zij moeten zo lang gefocust zijn en theorie opnemen dat ze bàkken met koffie drinken gedurende de dag. De koffietentjes zitten vol in de hoofdsteden. Vind jij het ook soms moeilijk om te beseffen dat je met minder doen net zoveel kunt bereiken? Leven in het moment hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is een uitdaging als je ergens naartoe aan het werken bent. Er is een oplossing; als je jezelf alleen al bewust bent van waar je bent met je gedachten dan maakt het je leven wel makkelijker om er op aan te sturen. Ook dàt is bewustzijn, in het nu.


Begrijp me goed: You teach what you need to learn. Dit wetende, als ik in de lessen benoem wat het belang is van rustig aan doen, begrijp ik vanuit mijn eigen ervaring dat dit soms woorden zijn waar je (nog) niet zoveel mee kunt. Want lieve jij, weten is een ding.. maar ervaren is het tweede.. Als je net begint met Yoga of Mindfulness, kan je de drang hebben om alles direct goed te doen. Dat is een stapje te ver, stap vanaf het nieuwe Lente seizoen eerst eens de mat op om te observeren in plaats van alles te willen veranderen. Het zal je milder maken naar jezelf toe. De momenten dat je op de Yoga mat stapt geven dan helderheid, een leeg hoofd kan antwoorden bieden, dan stap je niet de mat op om jezelf te willen veranderen maar om je bewustwording te vergroten. Voel je hart. Luister eens zonder oren, ogen en handen.. luister met je hart. Blijf in het moment.


Namaste,

Jolinde



Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page